Waar is het meldpunt voor mensen die het niet met me eens zijn?

Het opzetten en bijhouden van een meldpunt voor het melden en registreren van een of ander onrecht is een nobele zaak. Diverse meldpunten voor discriminatie en mishandeling, zoals Discriminatie.nl, Meldislamofobie.org en het centraal meldpunt voor kindermishandeling, geven een beeld van de situatie: wordt iets erger of gaat het juist beter? Wanneer dit integer gebeurt, kan het een middel zijn om beleid te verbeteren of om bewustwordingscampagnes op te zetten, waardoor veranderingen ten goede van de samenleving in gang gezet kunnen worden. Vanaf het moment echter dat de marketing er mee aan de haal gaat, of de politiek, is het afgelopen met de bruikbaarheid.

We zien het steeds vaker: het meldpunt als middel in een populistische politieke strijd. De PVV kwam in 2012 met het ‘Polenmeldpunt‘. Het FvD opende dit jaar een meldpunt voor ‘linkse docenten’. Onlangs startte het CIDI een website voor het melden van pro-Palestijnse acties op de Dam in Amsterdam. Inderdaad, het gaat steeds meer als een Monty Python film klinken.

Deze meldpunten hebben geen maatschappelijke bedoeling. De oprichters beogen geen kwetsbare groep te beschermen. Ze werden opgericht om een bepaald negatief sentiment in de samenleving te versterken. Mensen worden aangespoord om anderen te verklikken. Met de resultaten menen de oprichters zichzelf gelijk te kunnen geven. Het meldpunt als propagandamiddel.

BDS

Het CIDI gebruikt zelfs desinformatie om haar meldpunt voor het voetlicht te krijgen. De website heet bds.amsterdam. De naam is een directe verwijzing naar de ‘tegenstander’. BDS staat voor Boycott, Divestment and Sanctions, een succesvolle campagne die in 2005 door Palestijnse partijen opgericht werd, omdat Israël de rechten van Palestijnen op alle mogelijke manieren bleef (en blijft) schenden. De BDS-beweging roept op tot geweldloze actie in de vorm van het boycotten van Israëlische producten, diensten en kunsten. De campagne is in de loop van de jaren groter en professioneler geworden. Er zijn een aantal economische successen geboekt die Israël pijn gedaan hebben.

CIDI meldpunt meme
Het CIDI-meldpunt heeft ook een meme.

De Israël-marketing wil het liefste af van deze BDS-last. Het kapen van termen is een nieuwe stap in hun ‘hasbara’. Tijdens het Eurovisie Songfestival, dat mede dankzij BDS-campagnes op een financiële mislukking uit lijkt te lopen, richtte men een website op dat boycotteurovision.net heet. De letters van ‘BDS’ staan hier voor Beautiful, Diverse & Sensational, waarmee Israël zichzelf bedoelt.

BDS meme
BDS

Meldpunt zonder maatschappelijk doel

Meldpunten als dat van het CIDI, het FvD en de PVV zijn alleen nuttig voor de achterban en het eigen gelijk. Ze zijn verbonden aan organisaties die slechts hun eigen belangen nastreven.

,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: